Meglett a tablet

Nézzük meg kicsit a szoftveres részét

Megvettem a tabletet.

Végül sikerült elég jutányos áron P3100 -ast vennem (tehát a SIM kártya befogadására is alkalmas verziót).
Az egyetlen szépséghibája, -némi hátlapi karosságon kívül (ami persze jelen felhasználás miatt teljesen mindegy is)- hogy nincs hozzá meg a hálózati töltőadapter, de erre igazából nincs is szükségem, annyiból lett volna jó, hogy azon biztosan rajta van, hogy hány mA -es a gyári töltője (aminél inkább erősebbet kell az autóba építeni, sem mint gyengébbet).

Mivel több szükséges "kiegészítőt" is (OTG kábel, USB-s OBD adapter, stb) ebay-en rendeltem meg, így azoknak a kipróbálására, "össze-próbálására" még legalább 2-3 hetet kell várnom...
Update: nem tudom mi történt az eBay-es eladókkal, vagy a postával, vagy a VÁM-mal, de gyakorlatilag minden megjött abban a bő 1,5 hétben amíg nem is volt időm foglalkozni az egész kérdéssel..
Volt olyan rendelésem ami 10 nap!! (nem munkanap, nap!) alatt a postaládában volt a megrendeléstől számítva, de a leglassabb dolog is kb 2,5 hét alatt megérkezett.

Mivel fix beépítést tervezek, így persze a tablet végleges rögzítése szóba sem jöhet amíg a fent említett "csatlakoztatott kütyük" nincsenek maradéktalanul kipróbálva, illetve a "tesztüzem" közben felmerült problémák nincsenek megnyugtató módon megoldva.


Valahol azért (is) csinálom az egészet, mert utálom az autóban össze-vissza lógó töltő, zene, és egyéb kábeleket, de most muszáj lesz néhány napig / hétig elviselni még az eddiginél is jóval több össze-vissza lógó kábelt, a még nem beépített tablettel, hogy mindent kipróbálgassak (eléggé "öngól lenne", ha a fix beépítés után derülne ki, hogy valami mégsem jó és cserélni kell vagy netán más módon kell az adott funkciót megvalósítani..).

 

 Igen, jól látod, a "próbaüzem" idejére vettem egy univerzális 7-10'-os tabletekhez való tapadókorongos tartót. Azért dönötttem az univerzális mellett mert (bár ez szerintem csúnyább), de ezt várhatóan könnyebb lesz eladnom miután beépítettem a tabletet, mintha egy kifejezetten Samsung Tab2-höz való tartót vettem volna.

 

 

Nézzük meg mi az amivel lehet haladni ha már kéznél van a "rendszer lelke", akkor is ha épp még várunk a megrendelt "kiegészítő eszközökre":

 

A (nem-hardwarehez kötődő) szoftveres dolgok rendezése:

A választott típust elvileg 4.0.3-astól 4.2.2-esig bezárólag több különböző android verzióval is forgalmazták, használt termék vásárlása esetén persze még az is bennevan, hogy az előző tulaj mit "hackelt" vele vagy mit nem...

Én végül egy "gyári állapotúra formázott" 4.0.4-es verziót futtató példányt vettem (formázás alatt itt, most a "felhasználói adatok törlését / gyári állapot visszaállítását" értem / értette az előző tulaj).


 


Másnap reggel neki is álltam:

 

Gondolom egyértelmű, de azért inkább tisztázzuk:
Az itt általam leírt, kipróbált, bevált módszert tökéletesen, lépésről lépésre követve is előfordulhat esetleg (hardware-es hiba, vagy bármi más miatt), hogy nálad valami mégsem úgy működik ahogy nekem működött, adott esetben akár egy "letéglázott" tablet is lehet a végeredmény, így MINDENKI CSAK SAJÁT FELELŐSSÉGÉRE VÉGEZZE EL AZ ITT LEÍRT MŰVELETEKET, az esetleges károkért semmilyen felelősséget nem vállalok sem én sem a blog felület üzemeltetője.
Illetve fontos tudnotok, hogy a készülék "rootolása" minden esetben a garancia elvesztésével jár.
Vannak lehetőségek a gyári állapot visszaállítására, az "un-rootolásra", de ettől függetlenül ne számítsunk arra, hogy az itt leírt műveleket elvégzése után bármilyen meghibásodás garanciális javítás tárgya lehet (akkor sem, ha az adott hiba egyértelműen teljesen független az álatunk végzett szoftveres beavatkozásoktól..).
Különösen igaz ez újabb Samsung készülékek esetében (Samsung Galaxy S4 és kortársai, illetve a nála újabb Samsung telefonok, tabletek esetében), mert az S4-től kezdődően Samsungék egy "hardware-es biztosítékot" építenek a készülékekbe ami a rootolás hatására "elég" így semmilen szoftveres trükközéssel nem állítható vissza nyomtalanul a gyári állapot, így a garancia vesztés gyakorlatilag borítékolható, a rootoljuk a jószágunkat.

Ennek tudatában lássuk a medvét:

Először egy "custom recovery"-t kellett telepíteni.

Vannak android eszközök ahol a recovery telepítéséhez is már szükségünk van root-jogokra, de a Tab2-nél ez egyszerűbb..

Én végül CWM recoveryt telepítettem rá, (ezt találtam hamarabb).

Custom recovery telepítése:

- Először is USB kábellel csatlakoztasd a bekapcsolt tabletet a PC-hez, hogy a windows feltelepítse a szerinte szükséges drivereket.

- Ezután (eközben) töltsük le az ODIN nevű alkalmazást (ez kifejezetten "Samsung-specifikus", a Samsung eszközök szoftver frissítésére való).

- Töltsük le a recovery-t tartalmazó zip-et (én ezt használtam).

- Telepítsük fel a Samsung USB drivert (nem vagyok biztos benne, hogy feltétlenül kell, de ez a biztos) (link).

- Kapcsoljuk ki a tabletet, majd kapcsoltjuk be download módban.
 Ehhez tartsuk nyomva a [Hangerő LE] és a [Power] gombokat, majd miután felteszi a kérdést, hogy akarunk-e download módba kerültni, csatlakoztassuk az USB kábelével a PC-hez majd a [Hangerő FEL] gombbal közöljük vele, hogy akarjuk a download módot..

 

Az ODIN-ban állítsuk a pipákat a képen látható állapotra, a PDA gombnál válasszuk ki a letöltött recovery zip-et, majd klikk a Start gombra..
Hamar végez, a bal alsó boxban tudtunkra hozza, hogy kész.
Elvileg újra kellene indulnia magától, de nekem se tette, kikapcsolás, bekapcsolás és meg is vagyunk..

Ha akarunk (és lehetőleg akarjunk) teljes backup-ot csinálni a jelenlegi rendszerről, akkor tegyük ezt meg. Ehhez szükségünk lesz egy MicroSD kártyára is (Nekem legalábbis nem volt hajlandó a 6.0.1.0-ás CWM az internal storage partícióra backupot csinálni a System és a Data partíciókról).

 

- Másoljuk a tabletre a kiválasztott ROM-ot (1 db zipfájl) és az ahhoz illő GApps csomagot is.
Itt emelném ki, hogy a letöltött fájlok MD5 hash-ét ellenőrizzük, hogy ne a telepítés közben derüljön ki, hogy mégsem jól töltődött le.

- Kikapcs, majd Power gomb + Hangerő FEL amíg meg nem jelenik a "Samsung Galaxy Tab..." felirat
miután betöltődött a recovery menü, a "mount and storage" menüben formázzuk a System, Cache, és a Data partíciókat.

- Install Zip from SD card, -nál válasszuk ki a felmásolt ZIP fájlt.


Miután sikerült feltepeítnie a ROM-ot, még ne indítsuk újra, hanem a Gapps -ZIP-et is telepítsük fel, majd "Reboot System".

Ha minden jól megy 3-5-10 perc bootolás után betölt (igen ez lehet, hogy először nagyon lassú lesz, ha már 20-30-40 perce csinálja megérhet egy újraindítást a dolog, de általában max 5-10 perc alatt eljut odáig, hogy "alkalmazások firssítése", (itt már legalább írja, hogy X-nél jár az Y-ból) ha ezzel is végzett, kezdhetjük "belakni" az új rendszerünket. :D

 

 

A figyelmesebbeknek feltűnhetett, hogy ROOT-olásról (legalábbis annak mikéntjéről) eddig nem esett szó..

Ennek az az oka, hogy végül én 5.0.2-es androidot (tehát Lollipop-ot) tettem rá és a 5.x-nél már nem kell mindenféle mágiához folyamodnunk, hogy root-jogokat szerezzünk a jószágunk felett, egyszerűen csak a "Fejlesztői lehetőségek" menüpont aktiválása után engedélyezzük a "Rendszergazda hozzáférés" -t és kész is vagyunk.

A gyári ROM-ot rootoltam ugyan, de csak azért, mert ki akartam próbálni, hogy a gyárilag telepített és "System"-kategóriába sorolt, de felesleges appok eltávolítása nélkül mennyire gyors a rendszer és mennyi memória marad szabadon.

A gyári ROM rootolása sem ördöngősség, egy ZIP-fájlt kell recovery-ből feltelepíteni (bármilyen partíció formázása NÉLKÜL!!!) és kész is vagyunk..

 

Megjegyzés:
Ha van választási lehetőségünk, akkor inkább laptopot használjunk azokhoz a műveletekhez ahol a számítógép végez módosításokat a tableten (nem a fájlok másolására gondolok), mert egy laptoppot használva (az asztali géppel ellentétben) egy néhány másodperces áramszünet hatására nem fogjuk "letéglázni" a tabletünket.

 

 Appok amikre jelenleg úgy gondolom, hogy szükségem lesz:

- Xposed Framework (5.x-es androidra elvileg nincs belőle (még) hivatalos verzió, de ilyen-olyan béták felkínlódhatóak 5.0-ás droidra is.
A telepítés menetéről lejjebb bővebben..
    Azok a modulok amiket én használok:
    - Gravity Box (LP) (Minden android "fő-verzióhoz" van belőle külön-külön, nyilván csak a megfelelő verzió fog működni. Kölönböző, a rendszerre vonatkozó beállítások tudunk benne eszközölni (részletesebben mint az alap beállításoknál)
    - App Settings (alkalmazásonként tudunk vele beállítani külön-külön DPI értékeket, illetve olyan appokra is rá tudunk erőltetni pl fekvő nézetet amik alapból nem támogatják azt).
    - YourTube (gyári youtube appal kapcsolatosan lehet beállítani ezt-azt)
    - YoutubeAdAway (youtube-on nem lesznek reklámok tőle)
    - YouTube Background Playback (akkor is tudjunk zenét hallgatni youtuberól amikor másik app van az előtérben..)

 - AdFree - az appok ingyenes verzióiban megjelenő reklámok nem fognak tőle megjelenni többé (Root-ot igényel)

 - Nova Launcher (hasonló mint a gyári, csak épp kb mindent be tudunk állítani ízlésünk szerint)

 - Dropbox (már csak a nem play-ről származó appok telepítésénél (is) hasznát vehetjük, ha nem akarunk mindig kábelezni (beépítés után ugye nem is lesz lehetőségünk erre).

 - Youtube, Gmail, Google Térkép (de ezek jó eséllyel a gApps csomag által már fentlesznek (ha nem a minimál verziót telepítettük fel).

 - Google keep (jól jöhet)

 - BatteryCalibration (rom csere után érdemes lejátszani, hogy pontosabban lássuk, hogy mennyi delej van még hátra)

 - Mobiwol (tűzfal, számunkra most azért hasznos, mert apponként beállítható, hogy melyik alkalmazás kaphasson mobilnetet és melyik az amelyik hiába akarna netet használni ne fogyaszthassa a mobilnet keretünket, csak a WiFi-t (ha az elérhető)

 - Texdroider_dpi - általánosan az egész rendszerre vonatkozóan állíthatjuk át a DPI értéket ((szinte) minden grafikai elem átméreteződik)

 - PowerAmp (normális zene lejátszó ami teljes mértékben támogatja a fekvő nézetet és a hardware-es hangerőgombok nélkül is lehet benne hangerőt állítani, a teljes verziója fizetős, de kb 600 Ft-ot megért)

 - SRD Touch - USB stickel rádiózni (majd kipróbálom ha megjön a korábban megrendelt Stick)

 - Torque - OBD-hez. (A link az ingyenes verzióra mutat, van belőle teljes, fizetős is (kb 1000 Ft)

 - Trigger (lehet, hogy "Ügynök" néven találod a play-en), mindenféle eseményekhez rendelhetünk beállításokat, tennivalókat.
Jelenleg úgy tervezem, hogy ezzel fogom megoldani, hogy a töltés ki-be kapcsolására a WiFi, GPS, Bluetooth, stb, megfelelően kapcsolódjon ki-be.. (szintén fizetős a teljes verziója (nekünk pedig jó eséllyel szükségünk lesz csak a teljes verzióban elérhető funkciókra, de emlékeim szerint ez se került többe 6-800 Ft-nál (már régebben vettem meg))

 - Végül, de nem utolsó sorban egy offline navigáció
   Itt én az iGo-t preferálnám, de a FullHD felbontású G2-őn kifogástalanul üzemelő (elvileg minden felbontással tökéletesen működő) verziója (amelyik a régi WinCE eszközökön olyan jól működött) azt mondja, hogy nem kompatibilis az 1024*600-as felbontásával a Tab2-nek (ezen a kérdésen még dolgozom majd).
Addig is, amíg ez az iGO probléma meg nem oldódik, a "Sygic Navigator" 11.2.2 -es verziójűt tettem fel (létezik újabb is, de az valamiért FC-vel leáll, holott a szintén 5.0.2-ővel futó G2-őn hibátlanul működik.

 


Több okból is szükség lesz olyan beállítások módosítására (inkább a "testreszabás" lenne az ide illő kifejezés), amikhez szükségünk lesz egyes Xposed Framework modulokra.

Nézzük meg az Xposed framework telepítését:

Ha 4.4.x-es vagy régebbi android verziót használunk, akkor nincs semmi varázslat, az Xposed framework oldaláról leszedjük a telepítő APK-t, felmásoljuk, telepítjük, majd az alkalmazásban is van egy telepítési lehetőség, ezt elvégezzük újraindítás és meg is vagyunk. (root jogok persze itt is kellenek hozzá).

Ha azonban 5.0-ás a rendszerünk akkor 

 


Több okból is szükség lesz olyan beállítások módosítására (inkább a "testreszabás" lenne az ide illő kifejezés), amikhez szükségünk lesz egyes Xposed Framework modulokra.

 


Nézzük meg az Xposed framework telepítését:

Ha 4.4.x-es vagy régebbi android verziót használunk, akkor nincs semmi varázslat, az Xposed framework oldaláról leszedjük a telepítő APK-t, felmásoljuk, telepítjük, majd az alkalmazásban is van egy telepítési lehetőség, ezt elvégezzük újraindítás és meg is vagyunk. (root jogok persze itt is kellenek hozzá).

Ha azonban 5.0-ás a rendszerünk akkor némi trükközésre van szükség, mert az Xposed framework 5.x-es androidot hivatalosan támogató verziói még nagyon gyerekcipőben járnak (legalábbis amikor utoljára foglalkoztam ezzel (kb 2015 elején), akkor ez volt a helyzet).
A "trükk" mindössze annyit, hogy töltsük le EZT a zip csomagot, a benne levő APK fájlt telepítsük fel a tabletünkre, de még ne is indítsuk el, hanem indítsuk újra recovery módban, majd ott is telepítsük fel a benne levő zip-et (mintha ROM-ot telepítenénk, csak előtte nem kell sem formázni, sem wipe-olni sem semmi ilyesmi, simán install zip from akárhonnan és kész.)

Miután újraindult a készülék elindítjuk az "Xposed Installer" alkalmazást és a nekünk szükséges modulokat telepítjük. (Ne felejtsük el, hogy a modulok telepítése után a "modulok" menüpontban azokat "aktiválni" is kell, az aktiválás után pedig újra is kell indítani a jószágot (elég egyszer, nem kell minden modul után külön-külön)).

 

Innentől kezdve már eléggé személyre/igényekre szabottan kell folytatnunk, néhány dolgot írok csak le ezek közül ami szerintem lényeges és talán kevésbé az egyéni igényekhez kötődik:

 

Mivel a tablet végül be lesz építve fixen, így az az alap koncepció, hogy amikor beülök az autóba és beteszem a kulcsot a gyújtáskapcsolóba (ekkor "kap áramot" és kapcsol be a gyári rádió) akkor kapcsoljon be a tablet kijelzője is majd maradjon is bekapcsolba.
Amikor leállítom a motort akkor még maradjon bekapcsolva, de amikor kiveszem a kulcsot (a G Astránál ekkor kapcsol ki a gyári rádió is) kapcsoljon ki a tablet kijelzője is.

Megjegyzés: Az android alap beállításai között van egy olyan opció, hogy töltő csatlakoztatására bekapcsolja-e a kijelző, ezt engedélyezzük (talán alapból is így van beállítva, de mindenképpen nézzük meg, mert fontos lesz nekünk.)

 

A fent vázolt működést legegyszerűbben a Trigger nevű appal tudjuk megoldani.
Az alkalmazás lényege, hogy bizonyos eseményekhez (vagy akár több feltétel egyidejű fennállásához és adott eseményhez) tudunk feladatokat rendelni.

Ezt gyakorlatilag nekünk találták ki! :)

Én létrehoztam egy olyan "taskot", ami a töltő csatlakoztatására (a töltőnél nem a kábel tabletbe való bedugása számít szerencsére, hanem az, hogy "kap-e áramot" a tőltőn vagy sem), tehát a töltő csatlakoztatására (vagyis helyesebben a töltés bekapcsolására) végrehajtja a követkző beállításokat:

 - Kijelző kikapcsolás idejét módosítja elvileg végtelenre (asszem ezt valójában 72 óraként tárolja a rendszer, de ez nekünk bőven jó így)

 - kikapcsolja a képernyőzárat (ezt később még lehet, hogy újra kell majd gondolni)

 - engedélyezi a GPS-t (4.4.4-es droid óta itt nem csak a ki-be lehetőség van, hanem 4 opciónk van: Nagy pontosság (ez a jó nekünk menet közben), Energia takarékos, csak készüék és a kikapcsolt állapot (ezeket most nem részletezném tovább)).

 - bekapcsolja a bluetooth-t (a bluetooth-on kommunikáló OBD adapter miatt kell)

 - vár 1,5 mp-et (hogy a bluetooth-nak legyen ideje életrekelni, és a később induló appok már lássák, hogy be van kapcsolva..

 - elindítja a Torque nevű alkalmazást ami rögtön próbál kapcsolódni az autóra csatlakoztatott OBD adapterhez és ha minden jól állítottunk be (eszköz, bound-rate, stb) akkor 1-2 mp-en belül sikerül is neki.

 

Miután a tablet töltőjét bekötöttük, hogy ugyanakkor "kapjon áramot" amikor a gyári rádió is kap, innentől kezdve beülünk betesszük a kulcsot, ennek hatására életrekel a tablet, azonnal elindul a Torque, és 2-3 mp után már látjuk a realtime adatokat a kijelzőn.

Kulcs be a gyujtáskapcsolóba:

 

Kulcs kivétele:

 

 

Egészen jól működik a dolog (bár én még lusta voltam a rádiót kivenni és megkeresni azt a kábelt amin a fentebb leírt módon a kulcs behelyezésétől egészen a kivételéig van feszültség, így nálam (most még) a motor leállítására rögtön megy aludni a tablet is..).

 

A másik ehhez kapcsolódó -és még megoldatlan- probléma a zene ki-bekapcsolása:
Az lenne a terv, hogy ha legutóbb szólt a zene mielőtt a tablet elment aludni (mert kivettem a kulcsot a kocsiból), akkor mentse el ez állapotot és amikor legközelebb beteszem a kulcsot akkor rögtön indítsa is el a zenelejátszást, de ha legutóbb nem hallgattam zenét akkor a következő induláskor se induljon el a lejátszás magától.
Ehhez azonban valahogy figyelni kell a zene-lejátszást (ráadásul nem is a "stock" beépített lejátszót használom) úgy, hogy a töltés megszűnésére feladatokat elindító alkalmazás (jelen esetben nálam a Trigger) is hozzáférjen ehhez az információhoz.
Egy ideje kísérletezgetek különböző appokkat, de ez a probléma egyenlőre megoldásra vár..


A következő bejegyzésben nézzük majd meg (a mostanra maradéktalanul megérkezett) ebayről rendelt kiegészítőket (melyik mennyire hozza amit a forgalmazója ígért, mennyire használhatóak, illetve ha használhatóak, akkor hogyan és mire fogom használni őket).

Mit is szeretnék? hova? hogyan?

Tablet típusának kiválasztása és az elhelyezés

Az elképzelés:

Az első bejegyzésben vázolt "rendszer" alapjaként egy Android alapú tabletet képzelek el, a következő okok miatt:

tablet kézenfekvő megoldás, hiszen árában nagyjából egy nagyságrend a "car-pc" -khez használható kijelzőkkel, de ott még csak a kijelző áráról beszélünk, míg a tablet magába foglalja a rendszer komplett alapját, adott egy kész, használható operációs rendszer, különböző interface-ek (bluetooth, wifi, és nem utolsó sorban: érinőképernyővel, stb).
Emellett az autóba épített PC-kel szemben nagy előnye, hogy egy tablet különböző (majd később taglalt) beállítások alkalmazásával napokon át tud külső áramellátás nélkül (saját akkumulátorára támaszkodva) "készenléti" állapotban maradni, tehát könnyen kivitelezhető, a gyári rendszerekhez hasonló "beteszem a kulcsot és máris használható az egész" -jellegű működés, nincs szükség több perces bootolásra, de eközben nem is meríti le az autó akkumulátorát.
További érv a tablet mellett, hogy azt (mivel mobil eszköz) kifejezetten úgy tervezték, hogy jól viselje a rázkódást, különböző pozíciókban tárolást, lényegesen kevesebb hőt termel egy gyenge teljesítményű PC-hez képest is, így nem (vagy legalábbis kevésbé) igényel hűtést.


Ha már tablet, akkor miért épp az Android?
Adott egy jól felépített operációs rendszer, látványos, jól használható-, jól testreszabható felülettel, amelyre ingyenes, nyílt forráskódú fejlesztőeszközökkel később saját alkalmazásokat is írhatok, illetve amelyre több ezer kész alkalmazás telepíthető (ingyenes és nem ingyenes egyaránt).

 

Megjegyzés:

Alapvetően én úgy számolok, hogy a készülülő "rendszernek" üzemelnie kell minden alkalommal amikor az autó motorja be van indítva, mert a 2003-as Astra nem hajlandó a néhány ezer forintos OBD adapteren keresztül megmondani, hogy meddig van a tank, így a megtehető távolságot számoló alkalmazások mind arra tudnak támaszkodni, hogy megmondjuk, hogy mennyit tankoltunk bele, majd ők számolják a fogyást (ezt meglehetősen pontosan méri az autó), így viszont a mért üzemanyagfogyást a "rendszerünknek" folyamatosan követnie kell, különben elveszti a fonalat és igazából a következő tele-tankolásig csak tippelhetünk a tankban levő üzemanyag mennyiségét illetően.



Az elhelyezés:
Fontos már a készülék kiválasztása előtt elgondolkodni ezen, hiszen tablet tervezett elhelyezkedéséből adódóan felmerülhetnek további paraméterek amiknek a készüléknek meg kell felelnie.


Az elhelyezés kérdésében alapvetően 3 opciót látok:
1: A középkozol felső részénél egy "dokkoló" amiből a tabletet ki lehet venni
2: Fixen beépített megoldás szintén a középkonzol felső része felé
3: Fixen beépítve a rádió eredeti helyénél (ez esetben a rádió helyett lenne a tablet, de erről majd később).



Mindkét esetben fontosnak tartom, hogy a képernyő minél közelebb legyen a műszerfal tetejéhez, hiszen így a képernyőre tekintve sem kell teljesen levenni a szemünket az útról, ami nyilván baleset-megelőzés szempontjából sem utolsó (nem véletlenül vannak a legtöbb autóban a hasonló gyári rendszerek is minél magasabbra beépítve).

Nézzük meg ezek előnyeit, hátrányai:

A kivehető "dokkolós" megoldás:
Itt nyilvánvaló előny, hogy a tabletet nem kell az autóban hagyni (így ugye nem fogják miatta feltörni az autót, másrészt ugye nincs kitéve a szélvédő alatti hőmérsékleti viszonyoknak (nyáron a tűző napon hagyott autóban 70-80-90 fok, téli hajnalon -15 akár -20 fok).

Viszont hátrány is a kivehetőség, hiszen itt ki KELL venni, hiszen egy láthatóan fél kézzel, a dokkolóból kiemelhető tablet-nél kevés tárgy tud csábítóbb lenni egy autó belterében.
Így tehát itt minden egyes kiszálásnál tablet kivesz, eltesz, és minden indulás előtt vissza kell tenni (amiatt számolok úgy, hogy vissza KELL tenni, mert a fentebb írtak alapján csak így tartható számon pontosan, hogy mennyi benzin van az autóban (és az hány Km-re elég még, az aktuális átlagfogyasztásunkkal)).

A beépített verziók :
- nyilván esztétikusabbak tudnak lenni;
- van lehetőségünk a tablet fizikai nyomógombjait kivezetékelni (akár egy multikormányhoz tartozó kábelkötegre, így a kormányról lehetne hangosítani, halkítani, kijelzők ki-be kapcsolni, stb);
- nem kell a fentebb írtaknak megfelelően minden beszálásnál és kiszálásnál betenni, kivenni a tabletet, ami nem hangzik túl macerásnak, de nagyon hamar nagyon-nagyon megunható dolog. (tavaly nyáron már használtam egy tabletet hasonló célokkal az autóban, csak ahhoz nem volt se dokkoló, se beépítés se semmi ilyesmi).

Korábban is felmerült már részemről egy ilyen projekt ötlete, akkor a következő választ kaptam a TotalCar kütyüdoktorától:

"Én a fix beépítést választanám, a kivehető verzió nagyon sok buktatót rejt. A dupla DIN méretű rádiók megjelenése visszaszorította a rádiólopást, mert azok nem vehetők ki egy mozdulattal, sok esetben négy darab hatos csavarral rögzülnek, rengeteg bontást igényel a kiszerelésük és roncsolással sem engedik el magukat. De az ördög nem alszik, mindennek van rizikója, ami az autóban marad.

Ennek ellenére esztétikusabb megoldást látok a fixen beépített készülékkel."

A tavalyi tapasztalatok alapján én is inkább hajlok most a fixen beépített verziók valamelyike felé, valami olyan megoldással, amiről messziről látszik, hogy "az oda "be van betonozva", és felesleges miatta betörni az üveget, mert úgyse fog kijönni a helyéről..."

Remélve, hogy ez az "üzenet" érthető lesz azokszámára is akiknek szól..

Követelmények a tablettel szemben:
 - beépített GPS (ha ez nincs, akkor még mindíg használhatunk külső (pl bluetooth-on használható GPS vevőket, de erről majd később)

 - beépített WiFi (akár a mobilunkról WiFin megosztott mobilnet miatt, akár néha az otthonunk előtt megállva, a lakásban levő WiFi routert használva pl alkalmazások frissítésénél -főleg fontos lehet ez, ha a beépített megoldás lesz a nyerő)

- megfelelő kinelző méret (amit persze az ahhoz társuló teljes méret szab meg). Mivel az autórádiók szélessége szabványosan 180mm így (ahogy a legtöbb autónál, az Astránál is) leginkább a 7"-os ~16:9 képarányú tabletek jöhetnek szóba - ezek általában kb 19-20cm hosszúak/magasak (honnan nézzük).

 - viszonylag nagy betekintési szöggel rendelkező kijelző (persze be lehet úgy is építeni, hogy pont a vezető felé néz, de azért jobb, ha az anyósülésről is lehet látni, kezelni a jószágot (főleg, hogy pl filmet nézni nyilván nem a sofőr fog rajta)

 - USB otg funkció lehetősége 

 - megfelelő gomb-elrendezés - főleg a kivehető verziónál lényeges (viszont nagyban csökkenti a lehetőségek számát)

+ Előny a sim kártya foglalat (hiszen ha van ilyen a tabletben, akkor pénztárcánk függvényében persze, de akár vehetünk egy, külön mobilnet hozzáférést is tartalmazó előfizetést az autónknak (persze ez onnantól rendszeres havi plusz költséget jelent), de szerényebb költségvetés mellett is (félévente pl 1500 Ft-tal feltöltve) egy feltöltőkártyás (pre paid) csomaggal is rengeteg plusz funkcióra nyílik lehetőség (pl.: baj esetén az autónak küldött SMS-re reagálva az visszaküldheti SMS-ben a GPS koordinátáit, stb)

- Legyen elérhető hozzá minnél frissebb android verzió, de legalább a 4.1-es (JellyBean) (a 4.1 volt az első olyan verzió ami tartalmazza több funkció olyan rendszer szintű támogatását, amik jól jöhetnek nekünk az autós felhasználás során is..

- Mindezt természetesen minnél olcsóbban, de nem a minőség rovására (egy nagyon olcsó, papíron az elvásároknak megfelelő tablettel nem megyünk sokra, ha a gyakorlatban 10 perc alatt talál műholdat a GPS-vevője, de cserébe 3 percenként el is veszti az összeset és újabb 10 percig keresgél...)
A jelenlegi, mérsékelt "piaci ismereteimmel" a nekem a jelenlegi céljaimhoz az "optimálisnak" a "használtan, jó állapotban 20-30 ezer Ft" -árkategóriát gondolom. Az ennél olcsóbban készülék (a korábbi próbálkozás tapasztalataiból is kiindulva) nem gondolom, hogy jó választás lehet. 

 

Egyéb szempont az Android rendszerű tablet kiválasztásakor:

- "CM támogatás":
Valószínűleg nem a gyári rendszerrel fogom használni, hanem egy ú.n.: "főzött" rommal (esetemben elsősorban CyanogenMod rom-ra gondolok), így az is jó pont, ha az adott típushoz készít a CyanogenMod csapata romot és nem nekünk kell "rá-mókolni" egy hasonló hardware-felépítéső készülék rendszerét (ami aztán gyakran 1-1 hardware-es rész nem megfelelő működésével jár (pl wifi, bluetooth, stb...)

- Lézetik hozzá elérhető custom recovery:
Fontos, hogy az adott típus olyan legyen melyhez elérhető CWM vagy TWRP recovery (ez a gyári rom lecseréléséhez szükséges). Előbbit elvileg bármilyen android eszközhöz készíthetünk (fordíthatunk) magunknak, ha az adott eszköz firmware-ét a gyártó közzétette, utóbbinál pedig érdemes megnézni a támogatott eszközök listáját (a TWRP a CWM továbbfejlesztéséből született és lényegesen jobban használható, bár ez nem fontos szempont, hiszen jó esetben 1-2 alkalommal fogunk vele találkozni a készülék pályafutása során..)

 

Persze vannak azok az elvárások a tablettel szemben amik amiatt fontosak, hogy a rajta futó rendszer az elvártaknak megfelelően gördülékenyen működjön:

Ez persze nagyon képlékeny terület, nehezen definiálható az ilyen jellegű "minimum elvárás", de én nagyjából a következőkre jutottam:

 - Min 2 magos, legalább 1Ghz-es processzor

 - Min 512, de inkább 1 GB ram (vagy több)

 - Min 4GB, de inkább 8+GB beépített háttértár (egy normálisabb offline navigáció a környező országok térképadataival, simán elfoglal 1,5-2GB helyet, a rendszernek is van helyigénye, zenéket is szeretnénk tárolni rajta, stb..

 - Emellett egy MicroSD kártyás bővíthetőség sem hátrány (akkor sem ha esetleg a tablet beépítése miatt a kártya sem lesz kivehető szerelés nélkül)

 

Válaszott típus(ok):
(Ez még változhat, de egyenlőre én a fixen beépített verzió mellett állok, a válaszott típus is ennek megfelelő, de amíg a készüléket meg nem veszem ez még változhat.)

 

 

Samsung Galaxy Tab 2 7.0 (3G)

vagy

Samsung Galaxy Tab 2 7.0 (WiFi)

 

A két típus gyakorlatilag szinte azonos. Az utóbbi, az előbbi lebutított, sim kártya foglalat (és így mobilnet lehetőség) nélküli változata (persze emiatt valamivel olcsóbb is).

Főbb (nekem most lényeges) tulajdonságaik:
 - GPS: van (a külső GPS vevők használata is egy járható út, de úgy látom, hogy olcsóbb venni egy beépített GPS-el megáldott tablet használtan, mint egy GPS nélküli és egy külső GPS vevő ára együtt (és akkor még a plusz hibalehetőségekről nem is beszéltem))
 - WiFi: van
 - Bluetooth: van
 - 7"-os kijelző
 - Megfelelő külső méretek (fektetve 193,7mm széles és 122,4mm magas)
 - 2 magos 1Ghz Cortex processzor

 - 8 GB belső tárhely + MicroSD kártyával bővíthető (illetve vannak 16 és 32GB-os verziók is, de azokat elég nehéz lenne itthon használtan megkapni, mivel kis hazánkban a szolgáltatók rendszerint minden készülékből csak a legkisebb tárhellyel megáldott alverziókat forgalmazzák..
 - 1 GB ram
 - USB OTG támogatás

 - Mindkettő esetében a céljaimnak teljesen megfel a gyári rendszerük is (4.2.2), de CM11-es  rom ami elérhető rájuk (tehát a gyári specifikációval ellentétben gond nélkül használhatóak a Samsung -féle bohócruhától mentes "gyári android" -kinézetű 4.4.x-es rendszerrel, ami jó pont. Nem "hivatalos" kiadásban már van rájuk CM12 is (android 5.0.x).


Bár a választás még nem 100%-ig végleges (még próbálok információt gyűjteni arról, hogy a kiválasztott típusban található LCD kijelző mennyire viselné majd jól a fix beépítés után fellépő szélsőséges hőmérsékleteket, de az eddigi terv ez:

Samsung Galaxy Tab 2 7.0 (P3100) (vagy ha a lehetőség úgy hozza akkor a SIM kártya nélküli P3110-es verzió) (mindez majd CM12-es androiddal).
Fixen beépítve az autó középkonzolába.

A rendszer "agyát" kiválasztottuk. Következőnek nézzük meg mire van szükségünk, hogy a hangja is megfelelően "ráköthető" legyen az autó meglevő hangszóróira...