A hang kérdése: hogy fog a tablet az autó hangszóróin zenélni?

Mik a lehetőségek a hang kapcsán? Melyik mennyibe kerülne? Melyiket válasszam???

Oké lesz az autóban egy tablet, amiben van saját hangszóró, stereo 3,5mm-es jack kimenet és bluetooth.

Hogyan jut / jusson a zene (vagy bármi más hang) a tabletből a hangszórókra?

Alapvetően 3+1 lehetőséget látok:

"A" verzió: Bluetooth-on keresztül csatlakoztatva a rádióhoz

"B" verzió: 3,5mm-es jack kábelen keresztül a rádióhoz eljutatott jellel

"C" verzió: A fejegységet / rádiót kihagyjuk az egészből és egy 4 csatornás erősítőt építünk be

"D" verzió: USB kábelen kereszül csatlakoztassuk a tabletet a fejegységhez - kézenfekvőnek tűnhet elsőre, de nem működőképes.. megnézzük, hogy miért nem..

 

Vegyük most sorra ezeket:


"A" verzió:

Ehhez szükségünk lesz egy olyan fejegységre (rádióra) ami támogatja ezt a funkciót.
Van olyan is ami "csak" egy stereo headset-ként vagy hangszóróként mutatja magát a bluetooth-on hozzá kapcsolódó eszköznek és egyszerűen megszólaltatja az így kapott jelet.
Lényegében mindegy, az androidos eszközöknek csak annyi a lényeges, hogy stereo legyen (őszerintük) az az eszköz amire a hangot továbbítják, mert mono eszközre csak telefonhívás hangját hajlandóak továbbítani.
Illetve a bluetooth funkcióval rendelkező fejegységek közül a "komolyabbak" képesek bluetooth-on vezérelni is az androidos eszközöket (értsd: a fejegységen megnyomod a "következő" gombot és a tablet / telefon léptet a következő számra).

 

 

 


"B" verzió:

Itt két lehetőség van: van AUX bemenet a fejegységünkön vagy nincs.

"B.1" verzió - ha van AUX bemenet a fejegységünkön (rádiónkon):
Egyszerűen fogunk egy (jobb minőségű) sima 3,5mm jack kábel és már szól is a rádión a tabletünk.

 

"B.2" verzió - ha nincs AUX bemenetünk, mert adott esetben egy teljesen alap (és nem épp mai) gyári rádiónk van:
Ekkor marad a rádió lecserélése,
VAGY: az FT transmitter használata.

 

 

Ez egy olyan eszköz ami kábelen csatlakozik a tablethez / telefonhoz (lényegében bármihez amihez fülhallgatót is csatlakoztathatnánk) és egy mini FM-rádióállomást hoz létre az általunk  -vagy előre- beállított hullámhosszon, majd az autónk gyári (és esetleg bluetooth és AUX nélküli) rádióján megkeressük a megfelelő frekvenciát és már szól is a zene (vagy bármi más).
Ezeket lehet kapni 1-2$ -tól az e-betűs aukciós portálon kínából, én azonban nem javaslom az itthon ~4000Ft, kintről kb 2500 Ft alattiakat, mert eddig az a kb 6 típus amivel találkoztam (és ezen határok alatt volt) kivétel nélkül használhatatlan volt.
Ezek közül 2 van amire tisztán emlékszem:

Ezt a 2 típust inkább kerüljük:

 



Az itthon szupermarketekben kb 4 - 5000 Ft-tól felfele kaphatóakkal elég jó a tapasztalatom.

Ezek az eszközök a legkézenfekvőbbek, nem is túl költséges megoldás,

DE van hátulütőjük:

Az elektronikai magyarázatba most nem mélyednék bele, de a lényeg, hogy az FM transmitter is és a tablet / telefon is az autó elektromos hálózatáról kapja a táplálást, így elképzelhető, hogy a fent említett 2 eszköz áramköre nem közös "föld" pontenciálon van. (Tehát a telefon / tablet USB-töltőjének a negatív pólusa és az FM transmitter negatív pólusa között feszültségkülönbség van, (ez tapasztalatom szerint a legtöbb esetben milivoltokat jelent, de ez bőven elég ahhoz, hogy egy halk, de idegesítő, magas hangú zúgás jelenjen meg a háttérben (amellett, hogy az eszközönek sem feltétlenül tesz jót).)
Nálam az Astrában, a fenti képen látható FM transmitterrel például az aktuális motor fordulatszámtól függ a zúgás frekvenciája, de egy másik (típus, évjárat, motor tekintetében) ugyanilyen autónál más jellegű háttérzaj van. Esetleg ki is lehet fogni (hatalmas szerencsével), hogy neked épp semmi ilyesmi nem lesz, de erre nem alapoznék. (bár tekintve az árkülönbséget egy FM transmitter 4-5 000 Forintja és egy Bluetooth-os rádió között, akkor esetleg megérhet egy próbát.

Ugyanaz a probléma egyébként fennállhat az olcsóbb (és sok esetben kevésbé jó minőségű) AUX bemenettel rendelkező fejegységnél (értsd: rádió) is.
(Ilyenkor ha lehet éljetek a tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó X (asszem 3, de nem akarok hülyeséget mondani) nappal ami alatt indoklás nélkül visszavihetitek a terméket és amennyiben az sérülésmentes (nem bontatlan, csak sérülés mentes), akkor kötelesek visszaadni az árát (persze, csak ha a blokkot / számlát megtartod és fel tudod mutatni).

 

"C" verzió:

Nincs semmilyen fejegység (illetve a tabletünk és egy erősítő játszák el ennek a szerepét).

Az autónkban (általában) 4 (illetve esetemben 4+1) hangszóró van. Ezek jó esélyel olyan teljesítményűek, hogy egy 4 csatornás csatornánként 40-50W kimeneti teljesítményű eszköz kell, hogy meghajtsuk őket. A legtöbb autórádió ezt tudja 40-45-50W csatornánként, 4 csatornán.

Ez az amit helyettesítenünk kell, de ha a tablet jack kimenetét kivezetékelnénk a hangszórókra akkor nem tudná meghajtani, így kell közéjük egy erősítő (esetünkben a 4 hangszóró miatt 4 csatornásra van szükség).

Valahogy így nézne ki ez a megoldás:

Ennek előnye, hogy egyáltalán nem kell fejegységre költenünk és az azokban rejlő hibalehetőségek sincsenek, illetve "gyáriasabb" lesz a végeredmény kinézete (legalábbis akkor, ha a beépítést megfelelő minőségben sikerült kiviteleznünk).
Hátránya, hogy amennyiben szeretnénk továbbra is hallgatni rádiót, azt is a tableten kell megoldanunk (persze nem lehetetlen, de erről majd később).
További hátrány, hogy a hangerő szabályozás is a tabletre hárul, ami csak annyiban rossz, hogy vezetés közben gyakran akarjuk állítani a hangerőt (és ez fontos is, gondoljunk csak arra, amikor a zene mellett feltűnik egy távoli mentő hangja.. rögtön halkítunk, hogy jobban halljuk, hogy merről várható a mentő és félre kell-e állnunk, hogy elengedjük, stb).

Ez a hangerő-szabályzás kérdés egy megfelelően megválasztott (és megfelelő minőségű), az autó középkonzolába beépített potméterrel ez megoldható:

 

 

Oké nincs rádió..
De akkor hogyan hallgathatunk mégis földfelszíni rádióállomásokat internet használata nélkül?

Sok megoldás létezik, nézzük a nekem leginkább szimpatikusat:

 

Csatlakoztathatunk USB-n keresztül egy u.n. DVB-T egységet ezek (szabadfordításban egy Digitális TV és/vagy rádió tunerek), pont arra valók, hogy USBn csatlakoztatva antennával fogható TV és rádióállomásokat nézhessünk, hallgathassunk általuk PCn (vagy esetünkben majd tableten).

Ezeket a kütyüket PC-hez szánják, így egy mezei "fiú" (USB-A) csatlakozó van rajtuk ezért szükségünk lesz egy OTG kábelre, hogy olyan USB eszközöket csatlakoztathassunk a tablethez amiket eredetileg PC-hez szántak:


(Még ne rendeljük meg hirtelen felindulásból, mert később majd még kiderül, hogy miért nem ilyen OTG kábelre van szükségünk!)

 

Több androidos eszközökre szánt alkalmazás létezik erre a feladatra, nekem eddig ez tűnik szimpatikusnak:

SRD Touch - ingyenesen letölthető a Google Play áruházából és a RTL2832U chippel szerelt DVB-T eszközöket támogatja (kell hozzá egy driver is, de ez is ingyenes).

Ezek nagyjából 2000 Ft-ért beszerezhetőek külföldről rendelve.

Videó: https://www.youtube.com/watch?v=_-0-HjSg_r4


"D" verzió is, de ezt semmiképp sem ajánlom:

Sok fejegység tud USB eszközről (pl pendrive) zenét lejátszani, de mielőtt akárki is elkezdene örülni, hogy, csak egy USB kábel kell, és majd a fejegységről töltődik is a tablet és a zene lejátszás is megoldott:
Az androidos eszközök kb 95%-át nem fogja felismerni egyik ilyen USB-ről zenét lejátszó fejegység sem (ez atól függ, hogy melyik eszköz hogyan mutatja a saját háttértárát az USB kapcsolaton host-ként viselkedő másik fél felé, de a mai készülékeknek általában ez elég bonyolult... azért így csináják, mert így lehet megoldani, hogy a készülék is tudja használni ugyanazt a partíciót ami az USB-n keresztül is csatolva van (hogy ne legyen az, hogy ha pl hívnak akkor nem tudja lejátszani a beállított csengőhangot, mert az épp az őróla leválasztott és az USB felé csatolt partíción van..)
De a lényeg:
Néhány kivételtől eltekintve, csak a nagyon régi android eszközöket ismerték fel USB-s háttértárként az ilyen fejegységek, de még ha fel is ismeri így a fejegység, akkor is csak a rajta levő mp3 fájlokat tudja lejátszani, de pl a navigációnk hang utasításait ugyanúgy nem fogjuk hallani..


Tehát lényegében részemről 3 opció létezik:

1.: Kísérletezgetek még egy kicsit azzal, hogy hogy lehet a zúgó hangot eltüntetni az FM transmitteres "kihangosításnál", (ha sikerül, akkor ideiglenesen marad ez a megoldás)

2.: Bluetooth modullal rendelkező fejegység vásárlása.

3.: Fejegység nélkül középkozolba épített hangerőszabályzó potméterrel, valahova a műszerfal mögé rejtett 4 csatornás erősítővel.
Ennél a megoldásnál hátránynak látom, hogy ha pl egy navigáció, vagy OBDs app fut előtérben és az ember váltani akar a rádióállomások között akkor az 3-4-5 pötyögés az érintőképernyőn (aminek örök hátránya ugye, hogy odanézés nélkül nem megy, mivel a fizikai gombokkal ellentétben nem érezni, hogy hol a gomb).
Megoldás lehetne, hogy valamilyen módon, a középkonzolba épített, vagy a gyári multikormányról kivezetett hardware-es gombokkat is "be tudnám kötni" a tabletnek, így odanézés nélkül is megnyomható gombokkal lehetne ezt megoldani..


Nézzük végig melyik megoldáshoz mire van szükségünk, az mennyibe kerülne (hozzávalók listája):

(2) Bluetooth modullal rendelkező fejegység vásárlása:

Maga a fejegység, itt 3 típust néztem ki eddig (nyilván árban határ a csillagos ég, de próbálok az olcsóbb, de a célomnak már megfelelő típusok közül választani):

Típus Ár (+postaköltség) Megjegyzés
Sencor SCT 5016BMR 13 990 + 990 A termékleírás szerint bluetooth-on telefont kihangosítani (mármint telefonálás közben) mindenképpen tud, de tudjuk, hogy andorid eszközök magát "mono audio eszköz"-ként azonosító bluetooth egység felé is hajlandóak a telefonhívást "kihangosítani", de a zenét nem feltétlenül..
Sencor SCT 6010BMR 15 990 + 890 Ez a típus már biztosan tudja amire szükségem van, a leírása szerint ennél a típusnál már működik az a dolog, hogy a rádión megnyomja a user a ">>" vagy az "<<" gombokat és az andoridos eszköz léptet a számok között.
Kenwood KMM 264 17 990 + 990 Tudásában a 6010-es Sencor-ral egy kategória, de olyan márka amiről már korábban is hallottam (ha nem is feltétlenül minden típussal kapcsolatban jókat..)

 

Költségek tehát: 14 980 Ft - 18 980 Ft (+ mindegyik esetben szükséges lehet egy rádió-csatlakozóhoz konverter (kb 1500Ft)

 

(3) Fejegység nélkül, beépített erősítővel, beépített hangerőszabályzópotméterrel:

 

"Hozzávaló": Ár Megjegyzés
Erősítő (4x50W) 8 990 + 1 100 Itt a "használtan, 2000Ft-ért utánunk dobják"-tól kezdődően a több 100 000 Ft-ig bármit vehetnénk, úgy gondolom az én esetemben (igényeim / lehetőségem arányában) ez a kb 9000Ft-os kategória megfelelő lenne.
Potméter max 600 Ft Ezzel fogjuk a hangerőt szabályozni.
Itt aztán a 130 Ft-tól a 13000-ig bármilyent vehetünk, kb 300-600Ft között vannak amik nekem már tökéletesen megfelelnek..
Forgató gomb a potmérterre 1 000 Szintén 100 Ft-tól kezdődik, max 1000 Ft-ból megoldható a kérdés, ízlés, igény függvényében..
RCA csatlakozó 4 x 270 Az erősítőnk 4 bemenetéhez kell.
Igyekezzünk éppeszű keretek között a jobb minőséget választani, mert bár 50Ft-ért is kapható, de hangminőség tekintetében sok múlik a csatlakozókon, nem kell a "csúcs minőséget vennünk", de azért itt ne a legolcsóbbat keressük.
3,5mm Jack csatlakozó kb 300 Szintén fontos a minőség, lehetőleg válasszunk arannyal futtatott változatot (ez igaz az RCA csatlakozóra is), mert az nem fog idővel oxidálódni (ami a hangminőség rovására menne persze).
Vezetékek összesen kb 1000 Ft A vastagabb elvileg mindig jobb (ésszerű keretek között), de bizonyos méret fölött eléggé kínlódós az RCA-knál és a jack csatlakozónál a forrasztás, még akkor is ha most nem kell az esztétikumra figyelnünk, hiszen egyik sem lesz látható helyen..
Zsugorcsövek kb 1000 Ha már kábelezünk tegyük igényes, biztonságos szigeteléssel..
DVB-T vevő 2200 Ft
(kb 10AUD, átszámolva, aktuális árfolyammal)
Itt a 1500-4000Ft -os sávban termék hegyekből választhatunk, én ezt a példányt szemeltem ki, nekünk egy fontos tulajdonság van:
RTL2832U chipre alapuló típust válasszunk, mert ehhez biztosan találunk olyan szoftver amivel android eszközzel működésre bírható.
 Kapcsoló, vezérlő relay, stb 170 Ft - ......  Fontos gondolnunk rá, hogy az erősítő elég rövid idő alatt (akár 20-30 perc) leszívhatja az autónk akkuját ha nem jár a motor, így különösen fontos gondoskodnunk arról, hogy valamilyen módon kapcsolható legyen.
Autó típus függvényében persze lehet olyan szerencséje az embernek, hogy az adott autónál van 2 vezeték ami a rádióhoz megy és eleve működik, hogy csak akkor van rajtuk feszültség amikor nekünk kell, mindenki nézze meg a saját autóján.. :)

A 170Ft-os 10A-ig terhelhető kapcsoló a legegyszerűbb (de nem a legigényesebb) megoldás, de 2 - 3000 Ft-ból már készíthetünk olyan vezérlő áramkört ami a gyári rádióhoz hasonlóan bekapcsolja az erősítőt amikor betesszük a kulcsot, majd a motor leállításakor nem, de a kulcs kivételekor kikapcsolja, esetleg ez tovább fűszerezhető az opelek gyári fejegységeinél megszokott, kulcsótól független nyomógombbal ki-bekapcsolható, fél óra után magától kikapcsolódó megoldással, stb...

(határ a képzeletünk, a reális elvárások, és az elektronikai ismereteink / utánajárási hajlandóságunk által határolt háromszög...)

 

Költség nagyjából: 17 000 Ft

Itt a beépítéshez szükséges anyagköltséget (a műanyagozásra gondolok) nem számolom hozzá, hiszen a tabletet beépítése vagy a tablet dokkolójkának elkészítése miatt ez úgyis szükséges lesz, nem a hang-kivezetés megoldásához tartozik.
A figyelmesebbek észrevehették, hogy a DVB-T stick csatlakoztatásához szükséges OTG kábelt sem számoltam ide.
Erre egyébként is szükségünk lenne (ezért nem számolom a "hang-technika" költségeihez), másrészt nem is a fentebbi képen látható sima "2-végű" verzióra lesz szükségünk (később kifejtem,  hogy miért nem).

 

Jelenleg tehát a dilemma a következő:

A célnak megfelelő fejegység vásárlása  vagy a fejegység nélküli verzió..

Egyenlőre még a tabletet sem vettem meg, még kísérletezgetek az FM transmitter zajának eltüntetésével, de nagy valószínűséggel a másik 2 verzió közül valamelyik lesz végül a megoldás.


Melyiknek mi az előnye hátránya?

Bluetooth-os fejegység:

Előnyei:

  • A legtöbb ilyen tudja azt, hogy egyszerre akár több eszköz is csatlakozzon hozzá, így ha pl a tabletről szól a zene, és közben valaki hív a mobilomon, akkor a zene elhalkul és máris lehet 1 gombnyomással kihangosítva telefonálni
  • Fizikai gombokkal lehet váltani a számok között, nem kell a tableten az alkalmazások között váltogatni, az érintőképernyőn tapogatva (nyilván odanézést igényel)
  • Nem feltétlenül igazi előny, de egyszerűbb, kevesebb vele a munka.
  • Esetemben pont nem számít, de az ilyen fejegységeknél (legalábbis a többségnél) van külön RCA kimenet hátul, a mélynyomóhoz tartoró erősítőnek. Nálam kb 4 éve a hátsó hangszórókhoz menő kábel van "megcsapolva", és onnan megy a jel hátra az állítható bemeneti jelszinttel rendelkező erősítőnek, így az esetemben ez nem szempont.

Hátrányai:

  • Kevésbé "gyárias" kinézet. Gondolok arra, hogy egy láthatóan utólag vásárolt fejegység, és valahol tőle nem messze egy 7colos beépített kijeéző (vagy esetleg egy tabletnek szánt dokkolóhely) inkább ilyen "PimpMyRide" hangulatot ad (szerintem legalábbis), kevésbé emlékeztet egy komolyabb tudású gyári multimédiás rendszerre..

 

 

Fejegység nélküli megoldás:

Előnyei: 

  • "Gyárias kinézet" (persze csak megfelelő minőségű beépítés esetén) - ha ügyesek vagyunk egyáltalán nem lesz az a "sufnituning" jellege a dolognak.. (szerintem legalábbis..)
  • Az egész "rendszer" a mi ízlésünknek (és kivitelezésben mutatott ügyességünknek) megfelelően fog kinézni.
  • Nincsnek felesleges pirosan, kéken, zölden világító, villogó, - az autó gyári műszerfal-világításától látványosan elétérő- akármik a középkonzolon.

Hátrányai:

  • Egy egyszerű rádióállomás-váltáshoz, vagy következő zenére léptetéshez, mindenhez az érintőképernyőn kell pötyögnünk (odanézve)
  • Ha netán a tablet lefagy, lemerül, vagy bármi miatt épp "üzemen kívül van", akkor egycsapásra zene sincs az autóban
  • A fejegység minden feladatát a tabletnek kell ellántni (equalizer, mélyhang kiemlés (igény szerint), stb). - Ez annyira lényegtelen negatívum (nekem legalább is), hogy csak 0,5-nek számolom ;)

 

Pro / Kontra:

Előnyök: Hátrányok: Költsége:
Bluetooth-os fejegység: 2,5 1 14 - 19 ezer Ft
Fejegység nélküli megoldás 3 2,5 kb 17 ezer Ft

 

Még nem döntöttem el, hogy melyik megoldást választom, az is meggondolandó szempont lehet, hogy a ha bluetooth-os fejegységet választom, akkor később akár ugyanazt a középkonzol-elemet át lehet még alakítani a rádió nélküli tabletes megoldáshoz, de fordítva ez talán kevésbé igaz...



Következőnek nézzük hogy, milyen egyéb "kütyük" kellenek hozzá, hogy életképes legyen az egész összeállítás..

 

Mit is szeretnék? hova? hogyan?

Tablet típusának kiválasztása és az elhelyezés

Az elképzelés:

Az első bejegyzésben vázolt "rendszer" alapjaként egy Android alapú tabletet képzelek el, a következő okok miatt:

tablet kézenfekvő megoldás, hiszen árában nagyjából egy nagyságrend a "car-pc" -khez használható kijelzőkkel, de ott még csak a kijelző áráról beszélünk, míg a tablet magába foglalja a rendszer komplett alapját, adott egy kész, használható operációs rendszer, különböző interface-ek (bluetooth, wifi, és nem utolsó sorban: érinőképernyővel, stb).
Emellett az autóba épített PC-kel szemben nagy előnye, hogy egy tablet különböző (majd később taglalt) beállítások alkalmazásával napokon át tud külső áramellátás nélkül (saját akkumulátorára támaszkodva) "készenléti" állapotban maradni, tehát könnyen kivitelezhető, a gyári rendszerekhez hasonló "beteszem a kulcsot és máris használható az egész" -jellegű működés, nincs szükség több perces bootolásra, de eközben nem is meríti le az autó akkumulátorát.
További érv a tablet mellett, hogy azt (mivel mobil eszköz) kifejezetten úgy tervezték, hogy jól viselje a rázkódást, különböző pozíciókban tárolást, lényegesen kevesebb hőt termel egy gyenge teljesítményű PC-hez képest is, így nem (vagy legalábbis kevésbé) igényel hűtést.


Ha már tablet, akkor miért épp az Android?
Adott egy jól felépített operációs rendszer, látványos, jól használható-, jól testreszabható felülettel, amelyre ingyenes, nyílt forráskódú fejlesztőeszközökkel később saját alkalmazásokat is írhatok, illetve amelyre több ezer kész alkalmazás telepíthető (ingyenes és nem ingyenes egyaránt).

 

Megjegyzés:

Alapvetően én úgy számolok, hogy a készülülő "rendszernek" üzemelnie kell minden alkalommal amikor az autó motorja be van indítva, mert a 2003-as Astra nem hajlandó a néhány ezer forintos OBD adapteren keresztül megmondani, hogy meddig van a tank, így a megtehető távolságot számoló alkalmazások mind arra tudnak támaszkodni, hogy megmondjuk, hogy mennyit tankoltunk bele, majd ők számolják a fogyást (ezt meglehetősen pontosan méri az autó), így viszont a mért üzemanyagfogyást a "rendszerünknek" folyamatosan követnie kell, különben elveszti a fonalat és igazából a következő tele-tankolásig csak tippelhetünk a tankban levő üzemanyag mennyiségét illetően.



Az elhelyezés:
Fontos már a készülék kiválasztása előtt elgondolkodni ezen, hiszen tablet tervezett elhelyezkedéséből adódóan felmerülhetnek további paraméterek amiknek a készüléknek meg kell felelnie.


Az elhelyezés kérdésében alapvetően 3 opciót látok:
1: A középkozol felső részénél egy "dokkoló" amiből a tabletet ki lehet venni
2: Fixen beépített megoldás szintén a középkonzol felső része felé
3: Fixen beépítve a rádió eredeti helyénél (ez esetben a rádió helyett lenne a tablet, de erről majd később).



Mindkét esetben fontosnak tartom, hogy a képernyő minél közelebb legyen a műszerfal tetejéhez, hiszen így a képernyőre tekintve sem kell teljesen levenni a szemünket az útról, ami nyilván baleset-megelőzés szempontjából sem utolsó (nem véletlenül vannak a legtöbb autóban a hasonló gyári rendszerek is minél magasabbra beépítve).

Nézzük meg ezek előnyeit, hátrányai:

A kivehető "dokkolós" megoldás:
Itt nyilvánvaló előny, hogy a tabletet nem kell az autóban hagyni (így ugye nem fogják miatta feltörni az autót, másrészt ugye nincs kitéve a szélvédő alatti hőmérsékleti viszonyoknak (nyáron a tűző napon hagyott autóban 70-80-90 fok, téli hajnalon -15 akár -20 fok).

Viszont hátrány is a kivehetőség, hiszen itt ki KELL venni, hiszen egy láthatóan fél kézzel, a dokkolóból kiemelhető tablet-nél kevés tárgy tud csábítóbb lenni egy autó belterében.
Így tehát itt minden egyes kiszálásnál tablet kivesz, eltesz, és minden indulás előtt vissza kell tenni (amiatt számolok úgy, hogy vissza KELL tenni, mert a fentebb írtak alapján csak így tartható számon pontosan, hogy mennyi benzin van az autóban (és az hány Km-re elég még, az aktuális átlagfogyasztásunkkal)).

A beépített verziók :
- nyilván esztétikusabbak tudnak lenni;
- van lehetőségünk a tablet fizikai nyomógombjait kivezetékelni (akár egy multikormányhoz tartozó kábelkötegre, így a kormányról lehetne hangosítani, halkítani, kijelzők ki-be kapcsolni, stb);
- nem kell a fentebb írtaknak megfelelően minden beszálásnál és kiszálásnál betenni, kivenni a tabletet, ami nem hangzik túl macerásnak, de nagyon hamar nagyon-nagyon megunható dolog. (tavaly nyáron már használtam egy tabletet hasonló célokkal az autóban, csak ahhoz nem volt se dokkoló, se beépítés se semmi ilyesmi).

Korábban is felmerült már részemről egy ilyen projekt ötlete, akkor a következő választ kaptam a TotalCar kütyüdoktorától:

"Én a fix beépítést választanám, a kivehető verzió nagyon sok buktatót rejt. A dupla DIN méretű rádiók megjelenése visszaszorította a rádiólopást, mert azok nem vehetők ki egy mozdulattal, sok esetben négy darab hatos csavarral rögzülnek, rengeteg bontást igényel a kiszerelésük és roncsolással sem engedik el magukat. De az ördög nem alszik, mindennek van rizikója, ami az autóban marad.

Ennek ellenére esztétikusabb megoldást látok a fixen beépített készülékkel."

A tavalyi tapasztalatok alapján én is inkább hajlok most a fixen beépített verziók valamelyike felé, valami olyan megoldással, amiről messziről látszik, hogy "az oda "be van betonozva", és felesleges miatta betörni az üveget, mert úgyse fog kijönni a helyéről..."

Remélve, hogy ez az "üzenet" érthető lesz azokszámára is akiknek szól..

Követelmények a tablettel szemben:
 - beépített GPS (ha ez nincs, akkor még mindíg használhatunk külső (pl bluetooth-on használható GPS vevőket, de erről majd később)

 - beépített WiFi (akár a mobilunkról WiFin megosztott mobilnet miatt, akár néha az otthonunk előtt megállva, a lakásban levő WiFi routert használva pl alkalmazások frissítésénél -főleg fontos lehet ez, ha a beépített megoldás lesz a nyerő)

- megfelelő kinelző méret (amit persze az ahhoz társuló teljes méret szab meg). Mivel az autórádiók szélessége szabványosan 180mm így (ahogy a legtöbb autónál, az Astránál is) leginkább a 7"-os ~16:9 képarányú tabletek jöhetnek szóba - ezek általában kb 19-20cm hosszúak/magasak (honnan nézzük).

 - viszonylag nagy betekintési szöggel rendelkező kijelző (persze be lehet úgy is építeni, hogy pont a vezető felé néz, de azért jobb, ha az anyósülésről is lehet látni, kezelni a jószágot (főleg, hogy pl filmet nézni nyilván nem a sofőr fog rajta)

 - USB otg funkció lehetősége 

 - megfelelő gomb-elrendezés - főleg a kivehető verziónál lényeges (viszont nagyban csökkenti a lehetőségek számát)

+ Előny a sim kártya foglalat (hiszen ha van ilyen a tabletben, akkor pénztárcánk függvényében persze, de akár vehetünk egy, külön mobilnet hozzáférést is tartalmazó előfizetést az autónknak (persze ez onnantól rendszeres havi plusz költséget jelent), de szerényebb költségvetés mellett is (félévente pl 1500 Ft-tal feltöltve) egy feltöltőkártyás (pre paid) csomaggal is rengeteg plusz funkcióra nyílik lehetőség (pl.: baj esetén az autónak küldött SMS-re reagálva az visszaküldheti SMS-ben a GPS koordinátáit, stb)

- Legyen elérhető hozzá minnél frissebb android verzió, de legalább a 4.1-es (JellyBean) (a 4.1 volt az első olyan verzió ami tartalmazza több funkció olyan rendszer szintű támogatását, amik jól jöhetnek nekünk az autós felhasználás során is..

- Mindezt természetesen minnél olcsóbban, de nem a minőség rovására (egy nagyon olcsó, papíron az elvásároknak megfelelő tablettel nem megyünk sokra, ha a gyakorlatban 10 perc alatt talál műholdat a GPS-vevője, de cserébe 3 percenként el is veszti az összeset és újabb 10 percig keresgél...)
A jelenlegi, mérsékelt "piaci ismereteimmel" a nekem a jelenlegi céljaimhoz az "optimálisnak" a "használtan, jó állapotban 20-30 ezer Ft" -árkategóriát gondolom. Az ennél olcsóbban készülék (a korábbi próbálkozás tapasztalataiból is kiindulva) nem gondolom, hogy jó választás lehet. 

 

Egyéb szempont az Android rendszerű tablet kiválasztásakor:

- "CM támogatás":
Valószínűleg nem a gyári rendszerrel fogom használni, hanem egy ú.n.: "főzött" rommal (esetemben elsősorban CyanogenMod rom-ra gondolok), így az is jó pont, ha az adott típushoz készít a CyanogenMod csapata romot és nem nekünk kell "rá-mókolni" egy hasonló hardware-felépítéső készülék rendszerét (ami aztán gyakran 1-1 hardware-es rész nem megfelelő működésével jár (pl wifi, bluetooth, stb...)

- Lézetik hozzá elérhető custom recovery:
Fontos, hogy az adott típus olyan legyen melyhez elérhető CWM vagy TWRP recovery (ez a gyári rom lecseréléséhez szükséges). Előbbit elvileg bármilyen android eszközhöz készíthetünk (fordíthatunk) magunknak, ha az adott eszköz firmware-ét a gyártó közzétette, utóbbinál pedig érdemes megnézni a támogatott eszközök listáját (a TWRP a CWM továbbfejlesztéséből született és lényegesen jobban használható, bár ez nem fontos szempont, hiszen jó esetben 1-2 alkalommal fogunk vele találkozni a készülék pályafutása során..)

 

Persze vannak azok az elvárások a tablettel szemben amik amiatt fontosak, hogy a rajta futó rendszer az elvártaknak megfelelően gördülékenyen működjön:

Ez persze nagyon képlékeny terület, nehezen definiálható az ilyen jellegű "minimum elvárás", de én nagyjából a következőkre jutottam:

 - Min 2 magos, legalább 1Ghz-es processzor

 - Min 512, de inkább 1 GB ram (vagy több)

 - Min 4GB, de inkább 8+GB beépített háttértár (egy normálisabb offline navigáció a környező országok térképadataival, simán elfoglal 1,5-2GB helyet, a rendszernek is van helyigénye, zenéket is szeretnénk tárolni rajta, stb..

 - Emellett egy MicroSD kártyás bővíthetőség sem hátrány (akkor sem ha esetleg a tablet beépítése miatt a kártya sem lesz kivehető szerelés nélkül)

 

Válaszott típus(ok):
(Ez még változhat, de egyenlőre én a fixen beépített verzió mellett állok, a válaszott típus is ennek megfelelő, de amíg a készüléket meg nem veszem ez még változhat.)

 

 

Samsung Galaxy Tab 2 7.0 (3G)

vagy

Samsung Galaxy Tab 2 7.0 (WiFi)

 

A két típus gyakorlatilag szinte azonos. Az utóbbi, az előbbi lebutított, sim kártya foglalat (és így mobilnet lehetőség) nélküli változata (persze emiatt valamivel olcsóbb is).

Főbb (nekem most lényeges) tulajdonságaik:
 - GPS: van (a külső GPS vevők használata is egy járható út, de úgy látom, hogy olcsóbb venni egy beépített GPS-el megáldott tablet használtan, mint egy GPS nélküli és egy külső GPS vevő ára együtt (és akkor még a plusz hibalehetőségekről nem is beszéltem))
 - WiFi: van
 - Bluetooth: van
 - 7"-os kijelző
 - Megfelelő külső méretek (fektetve 193,7mm széles és 122,4mm magas)
 - 2 magos 1Ghz Cortex processzor

 - 8 GB belső tárhely + MicroSD kártyával bővíthető (illetve vannak 16 és 32GB-os verziók is, de azokat elég nehéz lenne itthon használtan megkapni, mivel kis hazánkban a szolgáltatók rendszerint minden készülékből csak a legkisebb tárhellyel megáldott alverziókat forgalmazzák..
 - 1 GB ram
 - USB OTG támogatás

 - Mindkettő esetében a céljaimnak teljesen megfel a gyári rendszerük is (4.2.2), de CM11-es  rom ami elérhető rájuk (tehát a gyári specifikációval ellentétben gond nélkül használhatóak a Samsung -féle bohócruhától mentes "gyári android" -kinézetű 4.4.x-es rendszerrel, ami jó pont. Nem "hivatalos" kiadásban már van rájuk CM12 is (android 5.0.x).


Bár a választás még nem 100%-ig végleges (még próbálok információt gyűjteni arról, hogy a kiválasztott típusban található LCD kijelző mennyire viselné majd jól a fix beépítés után fellépő szélsőséges hőmérsékleteket, de az eddigi terv ez:

Samsung Galaxy Tab 2 7.0 (P3100) (vagy ha a lehetőség úgy hozza akkor a SIM kártya nélküli P3110-es verzió) (mindez majd CM12-es androiddal).
Fixen beépítve az autó középkonzolába.

A rendszer "agyát" kiválasztottuk. Következőnek nézzük meg mire van szükségünk, hogy a hangja is megfelelően "ráköthető" legyen az autó meglevő hangszóróira...