Tablet típusának kiválasztása és az elhelyezés
Az elképzelés:
Az első bejegyzésben vázolt "rendszer" alapjaként egy Android alapú tabletet képzelek el, a következő okok miatt:
A tablet kézenfekvő megoldás, hiszen árában nagyjából egy nagyságrend a "car-pc" -khez használható kijelzőkkel, de ott még csak a kijelző áráról beszélünk, míg a tablet magába foglalja a rendszer komplett alapját, adott egy kész, használható operációs rendszer, különböző interface-ek (bluetooth, wifi, és nem utolsó sorban: érinőképernyővel, stb).
Emellett az autóba épített PC-kel szemben nagy előnye, hogy egy tablet különböző (majd később taglalt) beállítások alkalmazásával napokon át tud külső áramellátás nélkül (saját akkumulátorára támaszkodva) "készenléti" állapotban maradni, tehát könnyen kivitelezhető, a gyári rendszerekhez hasonló "beteszem a kulcsot és máris használható az egész" -jellegű működés, nincs szükség több perces bootolásra, de eközben nem is meríti le az autó akkumulátorát.
További érv a tablet mellett, hogy azt (mivel mobil eszköz) kifejezetten úgy tervezték, hogy jól viselje a rázkódást, különböző pozíciókban tárolást, lényegesen kevesebb hőt termel egy gyenge teljesítményű PC-hez képest is, így nem (vagy legalábbis kevésbé) igényel hűtést.
Ha már tablet, akkor miért épp az Android?
Adott egy jól felépített operációs rendszer, látványos, jól használható-, jól testreszabható felülettel, amelyre ingyenes, nyílt forráskódú fejlesztőeszközökkel később saját alkalmazásokat is írhatok, illetve amelyre több ezer kész alkalmazás telepíthető (ingyenes és nem ingyenes egyaránt).
Megjegyzés:
Alapvetően én úgy számolok, hogy a készülülő "rendszernek" üzemelnie kell minden alkalommal amikor az autó motorja be van indítva, mert a 2003-as Astra nem hajlandó a néhány ezer forintos OBD adapteren keresztül megmondani, hogy meddig van a tank, így a megtehető távolságot számoló alkalmazások mind arra tudnak támaszkodni, hogy megmondjuk, hogy mennyit tankoltunk bele, majd ők számolják a fogyást (ezt meglehetősen pontosan méri az autó), így viszont a mért üzemanyagfogyást a "rendszerünknek" folyamatosan követnie kell, különben elveszti a fonalat és igazából a következő tele-tankolásig csak tippelhetünk a tankban levő üzemanyag mennyiségét illetően.
Az elhelyezés:
Fontos már a készülék kiválasztása előtt elgondolkodni ezen, hiszen tablet tervezett elhelyezkedéséből adódóan felmerülhetnek további paraméterek amiknek a készüléknek meg kell felelnie.
Az elhelyezés kérdésében alapvetően 3 opciót látok:
1: A középkozol felső részénél egy "dokkoló" amiből a tabletet ki lehet venni
2: Fixen beépített megoldás szintén a középkonzol felső része felé
3: Fixen beépítve a rádió eredeti helyénél (ez esetben a rádió helyett lenne a tablet, de erről majd később).
Mindkét esetben fontosnak tartom, hogy a képernyő minél közelebb legyen a műszerfal tetejéhez, hiszen így a képernyőre tekintve sem kell teljesen levenni a szemünket az útról, ami nyilván baleset-megelőzés szempontjából sem utolsó (nem véletlenül vannak a legtöbb autóban a hasonló gyári rendszerek is minél magasabbra beépítve).
Nézzük meg ezek előnyeit, hátrányai:
A kivehető "dokkolós" megoldás:
Itt nyilvánvaló előny, hogy a tabletet nem kell az autóban hagyni (így ugye nem fogják miatta feltörni az autót, másrészt ugye nincs kitéve a szélvédő alatti hőmérsékleti viszonyoknak (nyáron a tűző napon hagyott autóban 70-80-90 fok, téli hajnalon -15 akár -20 fok).
Viszont hátrány is a kivehetőség, hiszen itt ki KELL venni, hiszen egy láthatóan fél kézzel, a dokkolóból kiemelhető tablet-nél kevés tárgy tud csábítóbb lenni egy autó belterében.
Így tehát itt minden egyes kiszálásnál tablet kivesz, eltesz, és minden indulás előtt vissza kell tenni (amiatt számolok úgy, hogy vissza KELL tenni, mert a fentebb írtak alapján csak így tartható számon pontosan, hogy mennyi benzin van az autóban (és az hány Km-re elég még, az aktuális átlagfogyasztásunkkal)).
A beépített verziók :
- nyilván esztétikusabbak tudnak lenni;
- van lehetőségünk a tablet fizikai nyomógombjait kivezetékelni (akár egy multikormányhoz tartozó kábelkötegre, így a kormányról lehetne hangosítani, halkítani, kijelzők ki-be kapcsolni, stb);
- nem kell a fentebb írtaknak megfelelően minden beszálásnál és kiszálásnál betenni, kivenni a tabletet, ami nem hangzik túl macerásnak, de nagyon hamar nagyon-nagyon megunható dolog. (tavaly nyáron már használtam egy tabletet hasonló célokkal az autóban, csak ahhoz nem volt se dokkoló, se beépítés se semmi ilyesmi).
Korábban is felmerült már részemről egy ilyen projekt ötlete, akkor a következő választ kaptam a TotalCar kütyüdoktorától:
"Én a fix beépítést választanám, a kivehető verzió nagyon sok buktatót rejt. A dupla DIN méretű rádiók megjelenése visszaszorította a rádiólopást, mert azok nem vehetők ki egy mozdulattal, sok esetben négy darab hatos csavarral rögzülnek, rengeteg bontást igényel a kiszerelésük és roncsolással sem engedik el magukat. De az ördög nem alszik, mindennek van rizikója, ami az autóban marad.
Ennek ellenére esztétikusabb megoldást látok a fixen beépített készülékkel."
A tavalyi tapasztalatok alapján én is inkább hajlok most a fixen beépített verziók valamelyike felé, valami olyan megoldással, amiről messziről látszik, hogy "az oda "be van betonozva", és felesleges miatta betörni az üveget, mert úgyse fog kijönni a helyéről..."
Remélve, hogy ez az "üzenet" érthető lesz azokszámára is akiknek szól..
Követelmények a tablettel szemben:
- beépített GPS (ha ez nincs, akkor még mindíg használhatunk külső (pl bluetooth-on használható GPS vevőket, de erről majd később)
- beépített WiFi (akár a mobilunkról WiFin megosztott mobilnet miatt, akár néha az otthonunk előtt megállva, a lakásban levő WiFi routert használva pl alkalmazások frissítésénél -főleg fontos lehet ez, ha a beépített megoldás lesz a nyerő)
- megfelelő kinelző méret (amit persze az ahhoz társuló teljes méret szab meg). Mivel az autórádiók szélessége szabványosan 180mm így (ahogy a legtöbb autónál, az Astránál is) leginkább a 7"-os ~16:9 képarányú tabletek jöhetnek szóba - ezek általában kb 19-20cm hosszúak/magasak (honnan nézzük).
- viszonylag nagy betekintési szöggel rendelkező kijelző (persze be lehet úgy is építeni, hogy pont a vezető felé néz, de azért jobb, ha az anyósülésről is lehet látni, kezelni a jószágot (főleg, hogy pl filmet nézni nyilván nem a sofőr fog rajta)
- USB otg funkció lehetősége
- megfelelő gomb-elrendezés - főleg a kivehető verziónál lényeges (viszont nagyban csökkenti a lehetőségek számát)
+ Előny a sim kártya foglalat (hiszen ha van ilyen a tabletben, akkor pénztárcánk függvényében persze, de akár vehetünk egy, külön mobilnet hozzáférést is tartalmazó előfizetést az autónknak (persze ez onnantól rendszeres havi plusz költséget jelent), de szerényebb költségvetés mellett is (félévente pl 1500 Ft-tal feltöltve) egy feltöltőkártyás (pre paid) csomaggal is rengeteg plusz funkcióra nyílik lehetőség (pl.: baj esetén az autónak küldött SMS-re reagálva az visszaküldheti SMS-ben a GPS koordinátáit, stb)
- Legyen elérhető hozzá minnél frissebb android verzió, de legalább a 4.1-es (JellyBean) (a 4.1 volt az első olyan verzió ami tartalmazza több funkció olyan rendszer szintű támogatását, amik jól jöhetnek nekünk az autós felhasználás során is..
- Mindezt természetesen minnél olcsóbban, de nem a minőség rovására (egy nagyon olcsó, papíron az elvásároknak megfelelő tablettel nem megyünk sokra, ha a gyakorlatban 10 perc alatt talál műholdat a GPS-vevője, de cserébe 3 percenként el is veszti az összeset és újabb 10 percig keresgél...)
A jelenlegi, mérsékelt "piaci ismereteimmel" a nekem a jelenlegi céljaimhoz az "optimálisnak" a "használtan, jó állapotban 20-30 ezer Ft" -árkategóriát gondolom. Az ennél olcsóbban készülék (a korábbi próbálkozás tapasztalataiból is kiindulva) nem gondolom, hogy jó választás lehet.
Egyéb szempont az Android rendszerű tablet kiválasztásakor:
- "CM támogatás":
Valószínűleg nem a gyári rendszerrel fogom használni, hanem egy ú.n.: "főzött" rommal (esetemben elsősorban CyanogenMod rom-ra gondolok), így az is jó pont, ha az adott típushoz készít a CyanogenMod csapata romot és nem nekünk kell "rá-mókolni" egy hasonló hardware-felépítéső készülék rendszerét (ami aztán gyakran 1-1 hardware-es rész nem megfelelő működésével jár (pl wifi, bluetooth, stb...)
- Lézetik hozzá elérhető custom recovery:
Fontos, hogy az adott típus olyan legyen melyhez elérhető CWM vagy TWRP recovery (ez a gyári rom lecseréléséhez szükséges). Előbbit elvileg bármilyen android eszközhöz készíthetünk (fordíthatunk) magunknak, ha az adott eszköz firmware-ét a gyártó közzétette, utóbbinál pedig érdemes megnézni a támogatott eszközök listáját (a TWRP a CWM továbbfejlesztéséből született és lényegesen jobban használható, bár ez nem fontos szempont, hiszen jó esetben 1-2 alkalommal fogunk vele találkozni a készülék pályafutása során..)
Persze vannak azok az elvárások a tablettel szemben amik amiatt fontosak, hogy a rajta futó rendszer az elvártaknak megfelelően gördülékenyen működjön:
Ez persze nagyon képlékeny terület, nehezen definiálható az ilyen jellegű "minimum elvárás", de én nagyjából a következőkre jutottam:
- Min 2 magos, legalább 1Ghz-es processzor
- Min 512, de inkább 1 GB ram (vagy több)
- Min 4GB, de inkább 8+GB beépített háttértár (egy normálisabb offline navigáció a környező országok térképadataival, simán elfoglal 1,5-2GB helyet, a rendszernek is van helyigénye, zenéket is szeretnénk tárolni rajta, stb..
- Emellett egy MicroSD kártyás bővíthetőség sem hátrány (akkor sem ha esetleg a tablet beépítése miatt a kártya sem lesz kivehető szerelés nélkül)
Válaszott típus(ok):
(Ez még változhat, de egyenlőre én a fixen beépített verzió mellett állok, a válaszott típus is ennek megfelelő, de amíg a készüléket meg nem veszem ez még változhat.)
vagy
Samsung Galaxy Tab 2 7.0 (WiFi)
A két típus gyakorlatilag szinte azonos. Az utóbbi, az előbbi lebutított, sim kártya foglalat (és így mobilnet lehetőség) nélküli változata (persze emiatt valamivel olcsóbb is).
Főbb (nekem most lényeges) tulajdonságaik:
- GPS: van (a külső GPS vevők használata is egy járható út, de úgy látom, hogy olcsóbb venni egy beépített GPS-el megáldott tablet használtan, mint egy GPS nélküli és egy külső GPS vevő ára együtt (és akkor még a plusz hibalehetőségekről nem is beszéltem))
- WiFi: van
- Bluetooth: van
- 7"-os kijelző
- Megfelelő külső méretek (fektetve 193,7mm széles és 122,4mm magas)
- 2 magos 1Ghz Cortex processzor
- 8 GB belső tárhely + MicroSD kártyával bővíthető (illetve vannak 16 és 32GB-os verziók is, de azokat elég nehéz lenne itthon használtan megkapni, mivel kis hazánkban a szolgáltatók rendszerint minden készülékből csak a legkisebb tárhellyel megáldott alverziókat forgalmazzák..
- 1 GB ram
- USB OTG támogatás
- Mindkettő esetében a céljaimnak teljesen megfel a gyári rendszerük is (4.2.2), de CM11-es rom ami elérhető rájuk (tehát a gyári specifikációval ellentétben gond nélkül használhatóak a Samsung -féle bohócruhától mentes "gyári android" -kinézetű 4.4.x-es rendszerrel, ami jó pont. Nem "hivatalos" kiadásban már van rájuk CM12 is (android 5.0.x).
Bár a választás még nem 100%-ig végleges (még próbálok információt gyűjteni arról, hogy a kiválasztott típusban található LCD kijelző mennyire viselné majd jól a fix beépítés után fellépő szélsőséges hőmérsékleteket, de az eddigi terv ez:
Samsung Galaxy Tab 2 7.0 (P3100) (vagy ha a lehetőség úgy hozza akkor a SIM kártya nélküli P3110-es verzió) (mindez majd CM12-es androiddal).
Fixen beépítve az autó középkonzolába.
A rendszer "agyát" kiválasztottuk. Következőnek nézzük meg mire van szükségünk, hogy a hangja is megfelelően "ráköthető" legyen az autó meglevő hangszóróira...